Wycieczka - Szlakiem Regionu Świętokrzyskiego

W dniach 10-12.06. 2019r. odbyła się wycieczka szkolna - Szlakiem Regionu Świętokrzyskiego, w której brało udział 30 uczniów. Organizatorem wycieczki była p. I. Klich a opiekunami

p. I. Brzeska i p. E. Mielewczyk. Celem wycieczki było poznanie unikalnej architektury położonego na wiślanej skarpie miasta- Sandomierza, poznanie Regionu Świętokrzyskiego: jego środowiska przyrodniczego, tradycji, kultury, zabytków i historii. Innym z założeń było upowszechnianie aktywnego wypoczynku, kształtowanie kultury turystyki i wyrabianie sprawności fizycznej. Zwiedzanie rozpoczęło się na Starym Rynku wraz

z Przewodnikiem sandomierskiego PTTK-u. Podziwialiśmy miasto usytuowane na lessowych wzgórzach nasyconych roślinnością. Urzekały nas wiekowe budowle i strzeliste wieże świątyń. Następnie przeszliśmy egzotycznym Wąwozem Królowej Jadwigi do Kościoła św. Jakuba. Dalej zwiedzaliśmy kościoły, otoczenie zamku i synagogi. Przeszliśmy obok Domu Jana Długosza- polskiego kronikarza. Kolejnym zabytkiem była Bazylika Katedralna Narodzenia NMP. Przeszliśmy przez Ucho Igielne - jedyna zachowaną furtę w murach miejskich. Historyczną niespodzianką była podziemna trasa o długości 470m, która jest bardzo zróżnicowana pod względem głębokości dochodzącej do 12m poniżej poziomu Rynku. Sandomierskie lochy owiane są wieloma legendami. Poznaliśmy tu historię sandomierskich piwnic, ich wyposażenie oraz legendę o Halinie Krępiance, która oddała swoje życie ratując miasto przed najazdem tatarskim. Ciekawym miejscem wzbudzającym ogromne zainteresowanie była Zbrojownia Rycerska a w niej tajemnicza "katownia", w której znajdują się narzędzia tortur. W gotyckich wnętrzach kamienicy znajdują się bogate zbiory należące do Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej m. in. miecze, tarcze, łuki, szable i stroje. Tu każdy z nas mógł doświadczyć żywej lekcji historii. Niezapomnianych wrażeń dostarczył  oprowadzający nas rycerz, który opowiadał fascynujące historie. Zmęczeni ale pełni wrażeń odpoczywaliśmy na Starym Rynku wpatrując się w renesansowe kamienice i Ratusz. Drugiego dnia byliśmy w Świętokrzyskim PN, gdzie wchodziliśmy  drogą pielgrzyma na Górę Św. Krzyża. Błogosławieństwa Relikwiami św. Krzyża udzielił nam ksiądz. Następnie ze specjalnej platformy widokowej podziwialiśmy gołoborza świętokrzyskie położone na północnych stokach Łysej Góry oraz panoramę lasów i pól. Swoją wędrówkę zakończyliśmy  wizytą w Osadzie Średniowiecznej. w Hucie Szklanej. Tutaj czas cofnął się

o kilka stuleci. Drewniane chaty ukazywały w interaktywny sposób życie dawnych mieszkańców ich zajęcia.

w każdej chacie zapoznawaliśmy się z innymi zajęciami: garncarz, tkacz, kowal, rymarz, zielarz. Trzeciego dnia udaliśmy się do Rezerwatu Archeologicznego "Krzemionki Opatowskie". Zeszliśmy do kopalni krzemienia pasiastego aby poznać sposób wydobywania tego surowca przez naszych przodków. Kolejnym punktem wycieczki były ruiny Zamku Krzyżtopór. Ta XVII-wieczna rezydencja oczarowuje swoją astronomiczna architekturą i historią powstania.  Na trasie naszej wycieczki znalazły się także zabytki sztuki sakralnej - kolegiaty  w Klimontowie i Opatowie. Wycieczka była bardzo udana. Wszyscy wróciliśmy zadowoleni i pełni niezapomnianych wrażeń - była dotykiem historii z różnych epok. wspólnie spędzony czas był bardzo pouczający dla uczniów i opiekunów. Jedną z okoliczności, dzięki której mogliśmy się więcej o sobie dowiedzieć, podzielić przeżyciami i przemyśleniami było ognisko urozmaicone zabawami i tańcami integracyjnymi.

Wersja dla niedowidzących - włącz Wersja dla niedowidzących - wyłącz
BIP Deklaracja dostępności

Jadłospis na PIĄTEK:

Zupa szczawiowo - szpinakowa z jajkiem 300ml, filet z miruny w panierce, opiekany 110g, surówka z selera z rodzynkami, majonezem i śmietaną 120g, ziemniaki z wody z koperkiem 200g, kompot owocowy lub woda z cytryną 200ml

Licznik odwiedzin:
Wszystkich: 1 898 798
Wczoraj: 706
Dzisiaj: 42
Online: 5
wcag 2.0
Ta strona może korzystać z Cookies.